Rusza nabór wniosków w ramach działania „Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej”.
O wsparcie może ubiegać się osoba fizyczna posiadająca ubezpieczenie w KRUS w pełnym zakresie, co ważne – nieprzerwanie od co najmniej 12 poprzedzających dzień złożenia wniosku. KRUS daje możliwość w wielu przypadkach ubezpieczenia wstecz. Beneficjentem dotacji może być także małżonek rolnika, bądź domownik rolnika, którzy również są ubezpieczeni w KRUS.
Dodatkowo Beneficjentem może zostać przedsiębiorca prowadzący już działalność gospodarczą i opłacający KRUS. Taki przedsiębiorca może starać się o dotację na nowy rodzaj działalności pozarolniczej (na nowy kod PKD).
Wysokość wsparcia uzależniona jest od liczby nowoutworzonych miejsc pracy i będzie to kolejno:
- 150 000 zł, jeżeli zostanie utworzone co najmniej 1 miejsce pracy (również samozatrudnienie);
- 200 000 zł, jeżeli zostaną utworzone co najmniej 2 miejsca pracy;
- 250 000 zł, jeżeli zostaną utworzone co najmniej 3 miejsca pracy.
Aby otrzymać dotację gospodarstwo rolne wnioskodawcy musi być położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na terenie gminy wiejskiej, miejsko-wiejskiej (z wyłączeniem miast o liczbie mieszkańców powyżej 5 tys.), bądź gminy miejskiej
(z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców).
Warunkiem otrzymania dotacji jest zobowiązanie beneficjenta do spełnienia następujących warunków w terminie 9 miesięcy od dnia podpisania umowy, tj.:
- Rozpoczęcie realizacji biznesplanu.
- Podjęcie wykonywania i pozarolniczej działalności gospodarczej.
- Przyznanie jednolitej płatności obszarowej w roku złożenia wniosku o przyznanie pomocy (o ile na dzień wydania decyzji płatność nie została przyznana).
Wypłata dotacji następuje w dwóch ratach:
- I rata – to 80% dotacji, wypłacane po spełnieniu wyżej wymienionych warunków w okresie do 9 miesięcy;
- II rata – to pozostałe 20% dotacji, wypłacane po realizacji biznesplanu, jednak nie później niż 2 lata od momentu otrzymania pierwszej płatności i nie później niż do 31 sierpnia 2025 r.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia, wydatki muszą stanowić co najmniej 100% dofinansowania, w tym inwestycje w środki trwałe co najmniej 70% kwoty premii. Kwoty ujęte w biznesplanie muszą odpowiadać cenom rynkowym, ponieważ badana jest zasadność wydatków przedstawionych w biznesplanie. W ramach programu dopuszcza się wyłącznie zakup nowych maszyn, urządzeń, środków transportu, czy wyposażenia, przy czym planowane wydatki na zakup samochodu osobowego nie mogą przekraczać 50% kwoty pomocy. Dofinansowaniu podlega również budowa, przebudowa, wyposażenie i zagospodarowanie nieruchomości. Pozostałe 30% premii można przeznaczyć na wydatki bieżące, np. na wynagrodzenia pracowników.
Na stronie ARiMRu opublikowano listę kodów PKD, w ramach których będzie można ubiegać się o pomoc.
Nabór rozpoczyna się 28 lutego i potrwa do 28 kwietnia 2022 roku.
Zapraszamy do współpracy!
